Gedragscode

Gedragscode voor vrijwilligers in het kader van werken aan een veilige gemeente
September 2024

Vooraf
Deze gedragscode werd ingesteld door de gezamenlijke kerkenraden van de Borker kerken, als onderdeel van preventiebeleid rond 'veilige gemeente'. Wanneer een groep binnen onze gemeentes, bijvoorbeeld het jeugdwerk, omgangsregels met elkaar wil afspreken, staat het hun vrij dit aanvullend op de gedragscode te doen.

De Protestantse Kerk in Nederland wil een veilige kerk zijn, een plaats waar mensen in vrijheid en vertrouwen samenkomen om hun geloof gestalte te geven. Als gezamenlijke Borker kerken onderschrijven wij dit. We willen vanuit liefde met elkaar omgaan, zoals Jezus het ons heeft voorgedaan.

Voor een veilige gemeente zijn we samen verantwoordelijk. Met elkaar spreken we daarom deze gedragscode af. Voor iedereen binnen en buiten onze eigen gemeenschap zijn we hierop aanspreekbaar. Deze gedragscode is opgesteld ter bescherming van alle leden van de kerk en dus ook ter bescherming van de vrijwilligers zelf.

Deze gedragscode geldt voor alle vrijwilligers op elk terrein van het kerkenwerk en wordt bij de benoeming of aanstelling aan de vrijwilliger overhandigd en met haar/hem besproken. De vrijwilliger verklaart zich door de acceptatie van de taak c.q. functie akkoord met de inhoud van de gedragscode vrijwilligers.

Gedragscode

1. Veilige omgeving
We werken samen aan een omgeving en een sfeer waarbinnen iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt en vrijuit het geloof kan beleven.

2. Respect
We respecteren elkaar en anderen. We benaderen de ander op een manier die zijn of haar waardigheid en integriteit niet aantast. Dit geldt in het bijzonder voor minderjarigen en andere kwetsbaren. Extra zorgvuldig zijn we bij pastorale en diaconale contacten, omdat we weten dat machtsverschillen hier een rol kunnen spelen.

3. Geheimhouding
We gaan zorgvuldig om met vertrouwelijke (waaronder persoonlijke) informatie of gegevens van anderen. Dit geldt naast de geheimhoudingsplicht die ambtsdragers hebben beloofd bij hun aanstelling.

4. Persoonlijke integriteit
We respecteren de rechten van de ander. We overschrijden geen fysieke en mentale grenzen bij de ander en we berokkenen de ander geen schade.

5. Lichamelijke integriteit
We respecteren elkaars lichamelijke integriteit. We vragen aan de ander in hoeverre fysiek contact gewenst is en respecteren hierin aangegeven grenzen.

6. Privacy
We respecteren de privacy van de ander.

7. Taalgebruik
Ons taalgebruik is respectvol. We stellen geen ongepaste vragen en maken geen ongewenste opmerkingen over het persoonlijk leven of uiterlijk van de ander.
We praten met respect over de ander, ook via de sociale media. Ook wanneer de ander niet aanwezig is. We roddelen niet en voorkomen dat we anderen beschadigen of kwetsen met onze grappen of opmerkingen.

8. Financiële belangen
We vermijden elke vorm van belangenverstrengeling, in het bijzonder op financiëel terrein. Met giften gaan we zorgvuldig om, zowel bij het aannemen als bij het doorgeven.

9. Seksueel misbruik
Binnen onze gemeentes accepteren we geen seksueel misbruik. Onder seksueel misbruik wordt verstaan: iedere vorm van grensoverschrijdend gedrag, misbruik van macht of vertrouwen, waarbij een machtsverschil of een afhankelijkheidsrelatie bestaat tussen de benadeelde en de beschuldigde. Alle seksuele handelingen, contacten en relaties tussen een vrijwilliger en een minderjarige zijn onder geen beding geoorloofd en worden beschouwd als seksueel misbruik. We volgen in geval van (seksueel) misbruik door vrijwilligers of beroepskrachten, of bij vermoedens daarvan, het Protocol voor gemeenten die geconfronteerd worden met (seksueel) misbruik in pastorale en gezagsrelaties.

10. Een cultuur van openheid
We zetten ons in om samen te werken aan een cultuur van openheid. Dat draagt bij aan de gemeente als een veilige omgeving. We zijn alert en spreken elkaar aan wanneer we signalen opvangen of situaties van ongewenst gedrag meemaken. Wanneer we aarzelen over de aanvaardbaarheid van gedrag van onszelf of een ander, kunnen we contact zoeken met een voor ons vertrouwd lid van de Kerkenraad. Dit is in afwachting van het aanstellen van de vertrouwenspersonen door de Ring Zuid-West Drenthe.